Den Svenska Modellen

 

Läs och skratta högt åt denna roliga historia.

Kapprodden

Ett svenskt och japanskt företag bestämde sig för att utkämpa en årlig roddtävling med åttamannalag. De båda företagens manskap tränade länge och väl och när dagen för kapprodden kom var de båda lagen i toppform.

Japanerna vann med fyra båtlängder.

Efter nederlaget var moralen i botten hos det svenska företaget. Verksledningen krävde att man skulle vinna påföljande år. En plan utvecklades och tillsatte en projektgrupp för att analysera problemen. Projektgruppen kom efter långa studier fram till att japanerna hade sju man som rodde och en man som styrde, medan det svenska laget hade en man som rodde och sju man som styrde.

I denna för företaget alarmerande krissituation gav den svenska verksledningen prov på betydande konstruktivt nytänkande. En kravspecifikation utvecklades som i konkurrensupphandling tillställdes ett antal konsultföretag. Den besvärande situationen för det svenska roddarlaget framhävdes i specifikationen. Efter utvärdering av inkomna anbud utvaldes ett erkänt Management företag.

Efter beställning av uppdrag och efter fyra månaders utredning avrapporterade experterna att de dragit slutsatsen att det var för många som styrde och för få som rodde i det svenska laget.

Mot bakgrund av experternas rapport genomfördes omedelbara organisationsförändringar i lagstrukturen. Nu bestod det nya laget av en kapten, tre överstyrmän, två styrmän, och två roddare. Dessutom införds ett poängsystem för att motivera roddarna som gavs utvidgat arbetsområde och ökat ansvar.

Året därpå vann japanerna med åtta båtlängder.

Det svenska bolaget avskedade roddarna med omedelbar verkan med motivering att de utfört en dålig arbetsprestation. Bonus utbetalades till verksledningen som uppskattning för de stora ansträngningar den hade lagt ner på evenemanget. Kaptenen fick konvertibler i företaget. De tre överstyrmännen fick en semestervecka på Maldiverna på företagets bekostnad. Styrmännen med familjer fick middag på Operakällaren.

Expertkonsulterna gavs uppdrag att göra en förnyad analys och de kom till slutsatsen att taktiken var rätt och att motivationen var god men att det var båtskrovet som behövde omkonstrueras.

Men nu hade politiker, TV och press uppmärksammat de svensk-japanska roddtävlingarna och de urusla resultaten. I riksdagen höjdes upprörda röster eftersom enbart män hade deltagit i kapprodden och en ändring påkallades. "Minst 40% av båtlaget skall vara kvinnor", krävde den socialdemokratiska kvinnofalangen. Moderaterna bättrade budet och krävde minst 45% kvinnor i det svenska båtlaget. I hast stiftades en ny lag som mot vite av 10 MKR kronor förbjöd det svenska företaget att genomföra ytterligare roddtävlingar utan att jämställdhetsmålen hade uppnåtts för det svenska laget och JämO blev inkopplad.

Nu vaknade RFSL och krävde att minst 10% av männen skulle i det svenska båtlaget skulle vara homosexuella, 0,1% av bisexuella och 0,07% transvestiter. Eljest hotade RFSL med anmälan till HomO med krav på höga skadestånd. Samtidigt agerade invandrarföreningarna och krävde att minst 20% av det svenska båtlaget skulle ha invandrarbakgrund varav båda föräldrarna skulle vara födda utomlands. Eljest hotade invandrarföreningarna med att stämma det svenska företaget med stöd av diskrimineringslagen och kräva mångmiljardbelopp. Sveriges muslimska föreningars ombud krävde mot bakgrund av antal muslimska bekännare, att minst 5% män i båtlaget skulle utgöras av troende muslimer men inga kvinnor alls skulle få delta i båtlaget. Eljest hotade Sveriges muslimska råd med omfattande demonstrationer på Sergels torg i Stockholm.

Representanter för miljöpartiet hade under tiden via en bulvan granskat det svenska företagets nya båtkonstruktion, analyserat material med bottenfärger och kommit fram till att konstruktionen stred mot de flesta paragrafer i miljölagen. Om den svenska roddbåten sjösattes skulle den hota sälbestånd, tillväxt av torsk och lax. Avslutningsvis hotade miljöpartiet att fälla regeringen om inte roddbåtsbygget omedelbart avbröts.

AFA hotade att bränna upp det svenska roddbåtbygget eftersom de ansåg tävlingen var en symbol för utplundring i tredje världen. AFA rekryterade sina insatsstyrkor med vana från Göteborg. Den svenska roddbåten tvangs med anledning därav att vaktas av omfattande marina- och polisstyrkor dygnet om.

Regeringen tvangs utlysa en folkomröstning om besättningen till det svenska båtlaget. Partierna drog igång valkampanjen, kandidater till det svenska båtlaget nominerades och valsedlar trycktes upp. Med hjälp av kryssröster kunde invandrarkandidater få en plats i båten. Folkpartiet anklagade socialdemokraterna för valfusk vid äldreboenden och kristdemokraterna upprördes att de fick mindre tid än övriga partier i TV-debatten.

Kapprodden hade helt tagits om hand av politikerna, snabbt hade det svenska företaget fråntagits sin marknadsföringsidé och roddtävlingen.

Folkomröstningen gav som resultat att det svenska båtlaget skulle bestå av tre kvinnor och fem män. Två av kvinnorna var socialdemokrater och den tredje var vänsterpartist. Tre av männen var socialdemokrater och två moderater. En socialdemokrat var homosexuell och en moderat tvangs konvertera till islam.

Därmed kunde det demokratiskt valda svenska båtlaget börja träna för tävlingen. Alla var jämlika och ingen lagledare eller kapten hade utsetts. Det visades straxt att båten roddes i cirklar. Moderaterna beskyllde kvinnorna att ha "för klen muskelstyrka" vilket var orsaken till att båten gick i cirklar. Problemet löstes genom att kvinnorna samt en man placerades på barbordsidan och övriga män placerades på styrbordssidan. Männen på styrbordssidan "höll igen" sina årtag som kompensation för kvinnornas lamare årtag. På så sätt klarade sig båten framåt på en sicksack kurs.

På den stora tävlingsdagen var förhoppningarna högt ställda på det svenska politiska båtlaget. Stränderna var kantade med hurrande svenskar och japaner. Det kunde inte gå fel, så var det allmänna omdömet när tidningarna utlyste en vadslagning hur många båtlängder det svenska laget skulle vinna.

Extrapressen och Aftonblasket gav ut extranummer. Straxt efter startskottet utbröt ett slagsmål i den svenska roddbåten som välte. En haverikommission tillsattes som leddes av Sjöfartsverket. Mot vite av 500 MKR förbjöds att den sjunkna båten bärgades trots att den låg på 3 meters djup. Resultatet från haveriutredningen hemligstämplades men av läckor till pressen framkom att en socialdemokratisk kvinna ansåg sig ha blivit sexuellt ofredad av sin manlige partikamrat, rest sig upp och givit honom en örfil. Den anklagade partikamraten försvarade sig med att det enbart var hans åra som ofrivilligt petat den kvinnliga partikamraten i bakdelen.

Det framkom också att den muslimske moderaten upptäckte att starten sammanföll med bönetimmen varpå han hade tagit fram sin medhavda bönematta och brett ut den på en av tofterna.

Året därpå köptes det svenska företaget upp av japanerna. Huvudkontoret flyttade till Tokyo och svenska anställda sades upp. Japanerna bärgade båten, erlade vite på 500 MKR, och fraktade den svenska roddbåten till Japan som ställdes upp som minnesmärke utanför entrén.

 

Datum: 2004-12-01
Källor: Flashback Forum